Banjeren en Balanceren - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Tessa Romein - WaarBenJij.nu Banjeren en Balanceren - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Tessa Romein - WaarBenJij.nu

Banjeren en Balanceren

Door: Tessa Romein

Blijf op de hoogte en volg Tessa

23 September 2015 | Canada, Vancouver

Bij voorkeur doe ik twee keer per jaar mee aan een groot aerobics-evenement in Utrecht waar ik dan op één zondag vier uur lang sta te springen en steppen. De najaarseditie van 2015 was drie dagen geleden maar ja, toen was ik natuurlijk niet in de buurt; gelukkig heb ik een waardige vervanger gevonden in de vorm van de Grouse Grind.

In North Vancouver staat Grouse Mountain; op deze berg kun je wandelen, ziplinen, paragliden en nog meer. Van wat ik tot nu toe gezien heb lijkt het me dat de Vancouverianen behoorlijk sportief zijn, dus waarschijnlijk zal het hier met name in de weekends erg druk zijn. Je kunt met een gondelbaan naar de top, maar, leuk voor de idioten onder ons, je kunt er ook naartoe lopen. Ah! Dat lijkt me wel wat. Deze ‘Grouse Grind’ is niet zomaar een wandeling om even je zinnen te verzetten en tussendoor een picknickje te doen; het is een fikse workout. Ik heb de webpagina over de Grouse Grind grondig (grindig) doorgenomen en weet dus ongeveer wat me te wachten staat; desalniettemin is het toch héél wat anders om daadwerkelijk op de trail te staan en de uitdaging aan te gaan.

Een trail van 2,9 kilometer lang is natuurlijk kattenpis; wanneer het eindpunt echter 853 meter hoger ligt dan de start wordt het al een ander verhaal. Oh ja, en dan moet je óók nog 2.830 treden bestijgen (die heeft iemand kennelijk ooit geteld… over idioten gesproken). Oeps. Ik begin vol goede moed en sloof me absoluut niet uit, maar stap op laag tempo – maakt niet uit, want binnen een kwartier hijg ik als een molenpaard. Net als iedereen om me heen trouwens, want dit is beslist geen flauwekul. De treden van de trail zijn op sommige punten gewone traptreden, van hout of beton (hoe die hier ooit op deze steile beboste helling zijn aangelegd is me werkelijk een volledig raadsel), maar het overgrote deel bestaat uit stukken hout die met nagels van een centimetertje of 30 lang in de ondergrond zijn gejast, of gewoon uit de bergondergrond zoals die van nature is. Dat betekent dus een onregelmatig oppervlak van rotsen (treetje van 15 cm, treetje van meer dan kniehoogte) en boomwortels (optillen die voeten anders ga je onderuit), en op sommige punten is het modderig en glibberig.

Maar het lukt me. Na een uur en vijfendertig minuten sta ik boven op Grouse Mountain – ik had er twee uur voor uitgetrokken dus dit valt me niet tegen, en dan heb ik zelfs nog drie keer een uitblaaspauze van een paar minuutjes ingelast om op adem te komen en wat energierijke nootjes te knabbelen. Op aanraden van de website heb ik in mijn rugzak een handdoekje en wat droge kleren zitten en daar ben ik nu heel erg blij mee, want mijn BH en shirt zijn volledig doorweekt, en de blouse die ik eroverheen aanheb is ook goed vochtig. Bovenop de berg is het een magere 9 graden Celsius – niet echt lekker om dan met natte kleren rond te lopen. Een jongedame die tegelijk met mij aan de klim begon en die ik een beetje als houvast in het oog heb gehouden – nu eens haalt ze mij in, dan ik haar weer – komt al hijgende net na mij op het eindpunt aan en ik vraag haar om een victorie-foto van me te nemen aan het eind van het pad. Ik bied aan om hetzelfde voor haar te doen maar ze schudt haar hoofd en zegt: “Oh no! I don’t want to remember this!”

Na mijn beloning in de vorm van een overheerlijk bakje thee neem ik de Skyride terug naar beneden – verplicht want uit veiligheidsoverwegingen is het “the only way is up!” op de Grouse Grind – en pak ik de bus naar de volgende stop van vandaag: Capilano Suspension Bridge Park, dat zich ook op de North Shore bevindt. Meer dan honderd jaar geleden bedacht een natuurliefhebbende Schot (het is natuurlijk allemaal import hier) dat het een goed idee zou zijn om een brug te maken over de Capilano River, waar hij een stuk grond had gekocht en een blokhut had gebouwd, want dan kon zijn zoon aan de andere kant van de kloof tenminste naar de rivier afdalen om daar te gaan vissen. Hij bedacht en installeerde een hangbrug die niet alleen binnen de kortste keren werd gebruikt door de mannen die in de houtkap werkten, maar ook een toeristische attractie bleek te zijn voor de mensen uit Vancouver: die gingen op hun paasbest met de ferry naar de overtoom en dan een kijkje nemen bij deze bijzondere wiebelbrug die 70 meter boven de rivier hangt.

Inmiddels is het niet alleen meer een wiebelende hangbrug die de mensen trekt, maar zijn er meerdere attracties omheen gerealiseerd. Zo doe ik net boven de grond een boardwalk loopje en bekijk daarbij de mossen, varens, kleine poeltjes en watervalletjes van dichtbij, maak ik een wandeling op niveau, namelijk middels kleinere bruggetjes en plankieren net onder de boomtoppen (en dat is best hoog want er staan enorme sparren hier), en stiefel ik op een een constructie van hout, metaal en glas die aan de rotswand is verankerd en waarbij ik boven de kloof ‘zweef’. Eén ding is wel duidelijk: mensen met hoogtevrees hoeven hier echt niet naartoe. Ik echter hou wel van dit soort hoogtes.

De natuurliefhebbende Schot zou wellicht zijn wenkbrauwen fronsen als hij zou zien wat een drukte het tegenwoordig is in zijn eens zo rustige achtertuin, maar de insteek van het park zou hij vast goedkeuren: er wordt middels informatiepanelen veel verteld over dit gematigde regenwoud en het belang ervan, over planten, dieren en water en hoe we daar bewust mee om kunnen gaan (ondertussen wordt er met 40 dollar entree p.p. wel grof geld aan verdiend, maar dat even terzijde – dat heeft verder niets met de ecoboodschap te maken natuurlijk).

Met alle treden en treetjes die ik vandaag gelopen fronsen mijn kuiten ook hun wenkbrauwen tegen een uur of zes ’s middags… tijd om het water weer over te steken en het West End weer op te zoeken.

  • 24 September 2015 - 13:53

    Moeke:

    Wat hebben we toch een sportieve dochter!
    Lijkt me geweldig om over die hangbrug te banjeren.
    Liefs Moeke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Vancouver

Tessa

Geen hardcore reizigster, maar wanneer onderweg dan wel verwoed schrijfster!

Actief sinds 26 Dec. 2012
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 106461

Voorgaande reizen:

23 September 2019 - 01 Oktober 2019

Een grote appel

08 Juni 2019 - 15 Juni 2019

Guernsey - klein maar fijn

31 Oktober 2018 - 26 November 2018

Rood zand en groot wild

18 September 2017 - 27 September 2017

Aktief op Tenerife

28 Augustus 2016 - 06 September 2016

Mediterraan Malta

05 Juni 2016 - 19 Juni 2016

IJsland - een bijzonder Eiland

17 September 2015 - 28 September 2015

Victoria & Vancouver

23 September 2014 - 20 Oktober 2014

Bruce and Sheila explore the grand Down Under

25 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Witte wereld... groene hemel?

22 Januari 2013 - 29 Januari 2013

Op zoek naar het Noorderlicht

28 Augustus 2012 - 05 September 2012

Berlin ist wirklich super!

25 September 2011 - 17 Oktober 2011

Hawai - Aloha & Mahalo!

20 Augustus 2010 - 28 Augustus 2010

Chicago: van Great Fire naar Great City!

15 Juni 2009 - 27 Juni 2009

Met de auto langs de Ierse westkust

23 December 2008 - 30 December 2008

Singapore - the Lion City

Landen bezocht: