Een Fantastische Finale - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Tessa Romein - WaarBenJij.nu Een Fantastische Finale - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Tessa Romein - WaarBenJij.nu

Een Fantastische Finale

Door: Tessa Romein

Blijf op de hoogte en volg Tessa

27 September 2015 | Canada, Vancouver

Op mijn eerste volle dag in Vancouver ben ik om Stanley Park heengelopen; vandaag is het mijn laatste volle dag in Vancouver en ik ga wederom richting het park, maar nu om er dóórheen te lopen. Het is werkelijk stralend weer en ik wil daar optimaal van genieten; dat betekent wel dat ik nog een dansles die ik had uitgezocht op het rooster van het Harbour Dance Centre laat schieten. Jammer, maar ik wil nu toch echt echt liever buiten zijn – en ik hoef me niet al te zeer zorgen te maken over een gebrek aan lichaamsbeweging deze vakantie.

Het park werd officieel geopend in 1888 en genoemd naar Lord Frederick Stanley die op dat moment de Governor General (de vertegenwoordiger van de Britse koningin, het officiële staatshoofd) van Canada was. Een jaar later werd het park door de Lord himself ingewijd en hij deed dat volgens een aanwezige op theatrale wijze: “Lord Stanley threw his arms to the heavens, as though embracing within them the whole of one thousand acres of primeval forest, and dedicated it “to the use and enjoyment of peoples of all colours, creeds, and customs, for all time. I name thee, Stanley Park”.”

Nu, bijna 130 jaar later, lijkt het precies dat te zijn geworden wat hij hoopte, want – logisch, op een zonnige zondag – het volk dat het park bewandelt is van zeer divers pluimage. Ouders met spelende, jengelende, rennende, lachende, slapende kinderen; een mevrouw met een schoothondje dat een glimmend coltruitje aan heeft; een voorzichtige skeeleraarster voorzien van kniebeschermers, elleboogbeschermers, handschoenen en helm; een romantisch gay koppel met hond; een eindeloze reeks fietsers en hardlopers; kletsende en selfiënde vriendinnen; een ruziënd stel; een dame die op een bankje even haar bepantysokte voeten laat luchten; twee meiden die hoelahoepen onder begeleiding van muziek uit een rugzak, en bij de bellevues ook een stroom toeristen uit de hop-on-hop-off bus die alleen even een plaatje komen schieten.

Ik loop zes uur lang (hier en daar onderbroken door een half uurtje zitten met een boek) kriskras door het park en laat veel van de trails de revu passeren. Omdat het zulk schitterend weer is, is de lichtval door het bladerdek heen fantastisch mooi. Er staan tientallen meters hoge bomen, en ik loop er zelfs langs een die zelf nogal dood is, maar waar zich – op circa tien meter hoogte! – gewoon een heel nieuwe boom op de oude stam heeft ontwikkeld. Mossen, varens, paddestoelen; eekhoorntjes, eenden en een doodstille reiger die zeer fotogeniek in een met lelies begroeid meertje staat te wachten op een lekker snackje. Wat een zalige middag is dit.

Ik ga even naar het appartement om wat te eten en een laagje extra kleren aan te trekken en dan keer ik terug naar het randje van Stanley Park. Als er een superzeldzame goed zichtbare ‘blood moon’ is op een schappelijke tijd… tja, dan pik je die even mee natuurlijk! Op Facebook lees ik dat verschillende vrienden in Nederland hun wekker zetten om het verschijnsel midden in de nacht te gaan bekijken, dus ik kom hier wel heel goed weg! En zo sta ik even later uit te kijken over het water van Vancouver Harbour waarboven de rode maan staat. Het lijkt erop dat de rode kleur van deze maan een soortgelijk effect heeft als de groene kleur van het Noorderlicht dat ik vorig jaar heb gezien: met het blote oog is het nogal gematigd, en de camera registreert een veel fellere kleur.
Ik geniet nog eventjes met een big smile op mijn gezicht: wat een mooi einde aan een heerlijke citytrip.

  • 28 September 2015 - 12:26

    Moeke:

    Alweer de laatste dag. Maar je hebt een prachtige reis gemaakt. Ik zal morgenochtend je verslag missen.
    Wat betreft de bloodmoon: ik kon vannacht niet slapen en heb hem ook gezien. Jammer alleen dat er op het plein bij ons een lantaren brandde en daardoor ging er wel wat verloren. Grappig idee dat jij aan de andere kant van de wereld naar hetzelfde fenomeen keek.
    Wens je goede reis terug.
    Liefs Moeke (ook van pipa)

  • 29 September 2015 - 22:19

    Roeline:

    Ik kan niet wachten tot ik de foto's kan bekijken...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Vancouver

Tessa

Geen hardcore reizigster, maar wanneer onderweg dan wel verwoed schrijfster!

Actief sinds 26 Dec. 2012
Verslag gelezen: 643
Totaal aantal bezoekers 106461

Voorgaande reizen:

23 September 2019 - 01 Oktober 2019

Een grote appel

08 Juni 2019 - 15 Juni 2019

Guernsey - klein maar fijn

31 Oktober 2018 - 26 November 2018

Rood zand en groot wild

18 September 2017 - 27 September 2017

Aktief op Tenerife

28 Augustus 2016 - 06 September 2016

Mediterraan Malta

05 Juni 2016 - 19 Juni 2016

IJsland - een bijzonder Eiland

17 September 2015 - 28 September 2015

Victoria & Vancouver

23 September 2014 - 20 Oktober 2014

Bruce and Sheila explore the grand Down Under

25 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Witte wereld... groene hemel?

22 Januari 2013 - 29 Januari 2013

Op zoek naar het Noorderlicht

28 Augustus 2012 - 05 September 2012

Berlin ist wirklich super!

25 September 2011 - 17 Oktober 2011

Hawai - Aloha & Mahalo!

20 Augustus 2010 - 28 Augustus 2010

Chicago: van Great Fire naar Great City!

15 Juni 2009 - 27 Juni 2009

Met de auto langs de Ierse westkust

23 December 2008 - 30 December 2008

Singapore - the Lion City

Landen bezocht: