Harry Met Sally Here! - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Tessa Romein - WaarBenJij.nu Harry Met Sally Here! - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Tessa Romein - WaarBenJij.nu

Harry Met Sally Here!

Door: Tessa Romein

Blijf op de hoogte en volg Tessa

28 Augustus 2010 | Verenigde Staten, Chicago

Laatste dag! Het is maar goed dat ik allemaal wegwerpkleding bij me had want de stuwage in de koffer valt niet erg mee. De extra tas die ik speciaal met het oog hierop had gekocht komt nu goed van pas - Tefal je denkt ook aan alles.

Ik heb nog zeker tot een uur of 6 vanmiddag dus ik kan er nog echt wel een dagje van maken. Ik besluit om de campus van de University of Chicago te gaan bekijken. Die ligt een behoorlijk eind van de Loop vandaan maar er zijn twee goede redenen om er naartoe te gaan: 1) een van Frank Lloyd Wright’s mooiste huizen staat er vlak naast, en 2) op deze campus is de eerste scene van ‘When Harry Met Sally’, mijn favoriete comedy aller tijden, geschoten! Dat geeft de doorslag.

Het Robie House is inderdaad schitterend om te zien, maar de tour erdoorheen valt tegen. Ten eerste omdat die erg summier is (we krijgen nog niet eens de helft van de ruimten in het huis te zien), ten tweede omdat er momenteel gerenoveerd wordt (het huis is 100 jaar oud) en sommige van die summiere reeks ruimten gestript zijn, maar vooral omdat de gids, pardon: docent, werkelijk abominabel is. Hij kan niet op woorden komen, kijkt de bezoekers niet aan maar staart naar de grond als hij tegen ons spreekt, begint te praten in de volgende ruimte als nog niet alle bezoekers er zijn aangekomen - dus ik mis steeds de helft want ik zit in de staart van het peloton - en het allerergste: na elke drie woorden zegt hij “eh”. Nou ben ik niet erg gevoelig voor energie maar al na een paar minuten voel ik gewoon die hele groep inkakken en levensmoe worden. Maar goed, het is mijn laatste kans om een huis van Frank Lloyd Wright te bewonderen dus ik bedwing mijn neiging om hem te stompen en toe te schreeuwen of hij als.je.blieft! wil doorpraten.

De campus van de University of Chicago is enorm en een mix van moderne en oude gebouwen maar het hart is een schitterende binnenplaats waar een serene rust heerst (het is natuurlijk zaterdag). In mijn gids staat dat een van de hallen een populaire trouwlocatie is voor afgestudeerden en inderdaad staan er twee stelletjes romantisch te doen voor de lenzen van hun fotografen, omringd door hun bruidsmeisjes in roze jurken, precies zoals ik zo vaak in Amerikaanse films heb gezien. Leuk hoor!

Harry en Sally zien elkaar voor het eerst op deze campus en stappen dan samen in de auto om Chicago achter zich te laten. Nu ik hier ben kan ik wel even symbolisch te werk gaan lijkt me: ik ga eveneens onder de poort door en laat dan ietsje minder snel (eerst bus, dan El, dan vliegtuig) Chicago achter me. Have a good one!