I climbed Croagh Patrick!! - Reisverslag uit Louisburgh, Ierland van Tessa Romein - WaarBenJij.nu I climbed Croagh Patrick!! - Reisverslag uit Louisburgh, Ierland van Tessa Romein - WaarBenJij.nu

I climbed Croagh Patrick!!

Door: Tessa Romein

Blijf op de hoogte en volg Tessa

24 Juni 2009 | Ierland, Louisburgh

In mijn oorspronkelijke plan zou ik vandaag naar Inishmore Island gaan; vanuit Rossaveel aan Galway Bay kun je ernaartoe varen. Ik had dat oorspronkelijke plan echter gemaakt aan de hand van de enigszins simplistische kaart die ik bij mijn B&B-boekje kreeg. Alles leek op die kaart veel dichterbij te liggen en ik heb al meermaals gemerkt dat wat toen "een stukje met de auto" leek, in werkelijkheid ruim een uur rijden is. Zo ook Rossaveel, als ik op mijn (later aangeschafte, wel gedetailleerde) kaart kijk. En ik heb er geen zin in, vooral niet omdat heen en terug naar Galway van gisteren me ook 3 uur rijden opleverde. Gelukkig is er hier genoeg moois te zien; ik vind wel wat anders.

What about Croagh Patrick? De heilige berg van Ierland ligt om de hoek bij de B&B en is volgens mijn gastvrouw zeer de moeite waard. Voor het uitzicht, maar vooral ook omdat je dan kunt zeggen dat je de berg beklommen hebt. In de gift shop bij de berg hangen T-shirts met de tekst "I climbed Croagh Patrick" en uiteraard loop ik daar zuchtend aan voorbij. Maar als ik halverwege de klim ben overweeg ik toch semi-serieus om zo'n vod te kopen. Want allemachtig, dit is geen flauwekul zeg. Ik dacht dat ik het qua ondergrond zwaar had gehad in The Burren maar dit is wel een graadje erger, omdat het pad sterk helt, en dat tegen een 762m hoge berg op! En met pad bedoel ik dan dat gedeelte van de berg waar geen begroeiing meer is vanwege de alle wandelaars. Het is een grote verzameling losliggende grote en kleine rotsblokken en kiezels: op het laatste echt steile stuk moet ik hier en daar op handen en voeten te werk gaan zodat ik in elk geval houvast heb als mijn voeten wegglijden of ergens achter blijven haken. Mijn medeleven gaat uit naar de echte die-hard pelgrims: die doen deze tocht blootsvoets!!! Wow, als ik dit op mijn blote voeten zou moeten doen dan zou ik daarna een maand lang niet eens meer schoenen aanKUNNEN vrees ik. Maar mijn gastvrouw had gelijk: het geeft inderdaad een heel goed gevoel om te kunnen zeggen dat je Croagh Patrick beklommen hebt. Deze berg is trouwens heilig omdat de overlevering zegt dat Sint Patrick hier in 441 n.Chr. 40 dagen op zou hebben gezeten om te bidden voor de Ieren. Klinkt als een plausibel verhaal.

Als remedie voor mijn vermoeide voeten maak ik 's avonds een heerlijk brandingwandelingetje (dat dan weer wel blootsvoets) in de laatste zonnestralen; de B&B staat op loopafstand van het strand dus ik kan de auto fijn laten staan. Als ik met de zelfontspanner tegen de zon in een foto maak van mezelf heeft dat een onwijs artyfarty effect, het lijkt net alsof er trucage aan te pas is gekomen. Waanzinnig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Geen hardcore reizigster, maar wanneer onderweg dan wel verwoed schrijfster!

Actief sinds 26 Dec. 2012
Verslag gelezen: 603
Totaal aantal bezoekers 106073

Voorgaande reizen:

23 September 2019 - 01 Oktober 2019

Een grote appel

08 Juni 2019 - 15 Juni 2019

Guernsey - klein maar fijn

31 Oktober 2018 - 26 November 2018

Rood zand en groot wild

18 September 2017 - 27 September 2017

Aktief op Tenerife

28 Augustus 2016 - 06 September 2016

Mediterraan Malta

05 Juni 2016 - 19 Juni 2016

IJsland - een bijzonder Eiland

17 September 2015 - 28 September 2015

Victoria & Vancouver

23 September 2014 - 20 Oktober 2014

Bruce and Sheila explore the grand Down Under

25 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Witte wereld... groene hemel?

22 Januari 2013 - 29 Januari 2013

Op zoek naar het Noorderlicht

28 Augustus 2012 - 05 September 2012

Berlin ist wirklich super!

25 September 2011 - 17 Oktober 2011

Hawai - Aloha & Mahalo!

20 Augustus 2010 - 28 Augustus 2010

Chicago: van Great Fire naar Great City!

15 Juni 2009 - 27 Juni 2009

Met de auto langs de Ierse westkust

23 December 2008 - 30 December 2008

Singapore - the Lion City

Landen bezocht: